3 lette veje til mere nærvær

Emne fremskridt:

Jeg har udviklet et kort program med tre trin til at forbedre dit nærvær:

1. Afstem forventninger

  • Hvornår er du tilgængelig, og hvornår er du ikke tilgængelig? Det er meget vigtigt at have klare aftale mellem chef og medarbejdere, så medarbejderen eksempelvis ved, hvornår han eller hun er forventet at svare på mails uden for arbejdstiden.
  • Afstem også forventningerne derhjemme. Arbejder du fleksibelt, på distance, eller har du mulighed for at tage arbejdet med hjem, så sørg for at afstemme forventningerne til din partner og dine børn. Så det er tydeligt hvornår du er på arbejde, og hvornår du har fri.
  • Hvis du, din partner eller jer begge har et arbejde med vagtplaner, så sørg for også at sætte tid af til bare at være sammen.

2. Skab rum til at være nærværende

  • “Fortryllelsen” sker i fordybelsen. Det er de øjeblikke, hvor børnene eller kæresten fortæller dig om deres liv, og hvor du glemmer tid og sted. Det er de øjeblikke, som skaber fortrolighed og samhørighed. Hvis du ønsker flere  “fortryllende” øjeblikke, er du nødt til at være til stede der, hvor du er. Det er med andre ord dig, der styrer mobilen. Ikke mobilen, der styrer dig.
  • Skab plads til samtaler, plads til at nyde dem, du er sammen med, til at se børnene lege – og endnu bedre leg med dem. Du er nødt til at skabe rum, hvor du kan reflektere eller gå tur uden afbrydelser. Du kan være helt sikker på, at hvis der er nogen, der virkelig gerne vil i kontakt med dig, så skal de nok ringe igen eller lægge en besked.
  • Skab tid til refleksion, til at være innovativ og til at finde nærværet hos dig selv

3. Undgå unødige afbrydelser på arbejdet

Hver gang vi bliver afbrudt i en koncentreret tilstand, tager det omkring 20 minutter at komme tilbage til opgaven. Det giver masser af spildtid. Derfor. Hvis du skal løse krævende opgaver, og har brug for at koncentrerer dig, så:

  • Find et sted at arbejde, hvor der er mindre støj og risiko for afbrydelser fra kolleger.
  • Inddel din arbejdsdag i tidsintervaller. Sæt eksempelvis et tidspunkt af til at tjekke din indbakke, så du ikke hele tiden skal forholde dig til nye emails.
  • På arbejdet kan dig og dine kolleger evt. indføre et signal – et lille flag eksempelvis – som betyder, at I ikke vil forstyrres.
  • I kan også have en klar plan for møder, så alle kommer til tiden og starter til tiden. Small talk skal foregå uden for mødetidspunktet.