Følelsesmæssig energi

Emne fremskridt:

Vores følelser og tanker påvirker hinanden.  Og vores tanker og følelser påvirker vores adfærd og handlinger. Alle situationer vi havner i, sætter tanker i gang, som igen sætter følelser i gang.

Det kan være en 25-årig der skal til sin første jobsamtale. Han er forståeligt nok nervøs. Hans  tanker kredser om, hvad de vil spørge ham om, og om han fremstår kompetent. Eller en 55 år der har søgt nyt job et par gange, men ikke har hørt noget. Hun er bekymret for, om hendes alder betyder noget.  Eller en nybagt mor, der glæder sig til en ny karriere, men er bekymret for, hvordan en ny chef vil se på, at hun netop er blevet mor.

Jo bedre du er til at være opmærksom på de følelser, du gennemlever lige nu og her, jo nemmere er det for dig ikke at lade dig “rive med” af følelserne. På den måde kan du bedre tænke klart og fremstå, som du gerne vil fremstå.

En enkel teknik til at oplade din følelsesmæssige energi er ved at fremme positive følelser over for dig selv og andre. Fortæl andre, at du anerkender dem og at de bringer dig glæde. Det er vigtigt at være specifik. Du kan skrive små noter, skrive det i en mail, eller sige det ansigt til ansigt. Det handler om at give den gode energi videre.

Du kan også have gennemlevet en oplevelse, der påvirkede dig negativt. Se på situationen med andres briller. Det skaber en følelsesmæssig afstand. Hvad med om 6 måneder? Vil jeg se på oplevelsen på samme måde? Hvis det er en konflikt, så skal du ikke gå op ad konflikttrappen. Prøv i stedet at forstå, hvad sagen drejer sig om, og hvilke synspunkter alle parter har. Hvad kan jeg lære fra situationen, så jeg ikke mister energi en anden gang?

 

Refleksion

Stil dig selv følgende spørgsmål:

    • Bliver jeg ofte irritabel, utålmodig eller ængstelig på arbejdet, og måske særligt i situationer hvor der er meget at lave og arbejdet er mere krævende?
    • Har jeg en oplevelse af at jeg ikke kan tilbringe tid nok med dem jeg holder af?
    • Har jeg en oplevelse af, at jeg ikke kan bruge den tid på mig selv, som jeg har brug for, så jeg kan være frisk, glad og fuld af energi?
    • Er jeg god til at fortælle mine nærmeste, at jeg holder af dem, at de gør en forskel i mit liv?
    • Får jeg anerkendt mine kollegaer både professionelt og personligt?