Fysisk energi

Emne fremskridt:

Du kan styrke din fysiske energi på mange måde. Motion, sund mad, søvn og pauser i løbet af dagen er nogle af dem. Du har med garanti hørt meget om motion og sund kost, så derfor vil jeg i stedet fokusere på vigtigheden af søvn og pauser i løbet af dagen.

 

Søvn

Når du sover, sker der en masse processer i hjernen og i kroppen. Hjernen får populært sagt skyllet affaldsstofferne ud. Det giver din hjerne mulighed for at møde verden på ny. Du ved selv, hvordan det er at stå op, når du ikke har sovet ordentligt. Det er langt sværere at fokusere og huske ting. Og du er måske også mere irritabel. Voksne har et søvnbehov, der svinger mellem 6 og 9 timer, i gennemsnit ligger det på 7,7. Som tommelfingerregel gælder, at man får søvn nok, hvis ikke man falder i søvn eller oplever træthed  i løbet af dagen eller tidlig aften. Unge har brug for mere søvn og ældre mindre. Ifølge lægerne på Glostrup Hospitals søvnforskningslaboratorium er der en række gavnlige effekter ved søvn:

  • Søvn fremmer indlæring og hukommelse
  • Søvn har en positiv påvirkning af humøret
  • Søvn reducerer mængden af stresshormonet kortison
  • Søvn regulerer appetitten
  • Søvn er vigtig for hjernes funktioner

 

Pauser

Vi skal have pauser i løbet af dagen. Det er helt afgørende for at holde hjernen funktionsdygtig. Får hjernen ikke de pauser, den har behov for, vil det i længden betyde risiko for sygdom, eksempelvis stress.

Det er ikke lige let i alle job at tage sig en pause, når hjernen har brug for det. Men hvad karakteriserer egentlig en pause, og hvordan får man den ind i sin hverdag – uafhængig af om man arbejder i beredskabet eller sidder på et kontor?

En pause er, når du stopper det, du arbejder med og lader hjernen køre frihjul, hvilket vil sige, at den ikke er optaget af at løse en specifik opgave. Det kan blot være en tur hen til kaffemaskinen, en gåtur udenfor, lytte til musik, eller slet ikke foretage sig noget.

Hos CBAF har vi foretaget en spørgeskemaundersøgelse hos 100 personer om betydelsen af pauser og motivation på arbejdet. 50 procent siger, at de bliver bedre til at holde fokus, når de har mulighed for at tage en pause. 40 procent siger, at de bliver mere effektive og hele 53 procent oplever, at pauser påvirker deres helbred positivt.  (Deltagerne kunne have flere svar).

 

Refleksion

Nu er det tid til at reflekterer lidt over dit eget liv. Kan du svare “ja” til nogle af de nedenstående signaler, så er du måske på vej ind i en krise i din fysiske energi:

  • Jeg får ikke mindst 7 timers søvn hver nat
  • Når jeg vågner, føler jeg mig ofte meget træt
  • Jeg dropper ofte morgenmaden eller tager et eller andet usundt på vejen til arbejde
  • Jeg har ikke tid til pauser
  • Jeg spiser ofte på mit kontor
  • Jeg får ikke nok fysisk træning (det vil sige minimum 30 minutters motion 3 gange om ugen, hvor du får pulsen op)