– Lyt og spørg ind


At være en god lytter

Til et møde blev Karina behandlet på en måde, der gjorde hende vred. Kort efter ringede hun til Jesper, sin “sikre base”. Jo mere hun fortalte om situationen, jo mere harm blev hun. Jesper lyttede i stilhed. Da Karina var færdig og spurgte, om han stadig var der, svarede han: “Ja, men ønsker du virkelig at høre, hvad jeg mener? For så er jeg klar til at give mine perspektiver på sagen.”

Karina havde egentlig regnet med, at Jesper blot ville lytte og give hende ret. Men netop fordi han roligt lyttede og derefter stillede et par konkrete spørgsmål – uden selv at lade sig rive med af situationen – blev følelserne taget ud af situationen og Karina blev straks mere rolig. Hun ville gerne høre hans perspektiver. Hun var klar til dialog og kunne se sagens mange andre vinkler.


Mange ledere vil gerne “fortælle” folk, hvad de skal og beslutter sig ofte ved kun at konsultere sig selv. Det er effektivt i nogle situationer. Men hvis du gerne vil udnytte medarbejdernes fulde potentiale, udvikle dem, engagere dem, motivere dem, så skal du også kunne lytte. Det gælder særligt i komplicerede sager, hvor det ofte er lettest at tage beslutningen over hovedet på medarbejderen. Mange ledere siger: “Det er hurtigere, hvis jeg bare gør det selv.”

Som leder skal du turde lade medarbejderne byde ind, så de får den læring, der gør, at de flytter sig.