Aldrig har vi været så mange generationer på arbejdsmarkedet. Generation Y (født ca. 1980 til 1995) indtager i de her år arbejdsmarkedet i stor stil og sætter sig på flere og flere ledende poster. Snart følger Generation Z, der er de første 100% digitalt indfødte. Udviklingen kan skabe dynamik på arbejdspladsen, men også gnidninger og dårligt samarbejde som resultat af misforståelser og forskellige værdier og tankesæt.
Giv dig selv et forspring og bliv klædt på til fremtidens arbejdsmarked. Bliv bevidst om de enkelte generationer – deres kulturelle udgangspunkt, værdier og tankesæt. Og skab dynamik, samarbejde, udvikling og innovation.
LÆS MERE I VORES RAPPORT: FREMTIDENS ARBEJDSPLADS – FREMTIDENS BEDSTE LEDELSESPRAKSIS.
Flere generationer
Der har altid været ”krig” mellem generationerne. Sokrates sagde som bekendt, at ungdommen elsker luksus, har dårlige manerer, foragter autoritet, mangler respekt for ældre mennesker og snakker, når der skal arbejdes. Godt så!
Men faktum er, at vi i dag lever længere og længere og dermed også har flere år på arbejdsmarkedet (generationerne, der kommer ud på arbejdsmarkedet i dag, kan forvente at arbejde til de bliver 80). Det betyder, at arbejdspladserne i dag befolkes af 3 til 4 forskellige generationer. Og for det meste går det jo rigtig godt, men der er opbrydningstid i gang.
Ikke set siden 68'erne
De generationer som stormer ind på arbejdsmarkedet i de her år har aldrig kendt til tiden før internettet – de er digital natives. Skiftet fra massekommunikation til individualisering af teknologien griber ind i alle virksomheders vitale funktioner. De unge har andre drømme og værdier i forhold til arbejdet: fokus på opgaven frem for virksomheden, drevet af lyst, rastløse, netværksorienterede, bæredygtighed, anerkendelse mm.
Større forandringer er ikke set, siden 68erne satte sig på lederposterne. Og de virksomheder, som forstår at udvikle arbejdspladsens kultur og skabe rum til alle generationer, vil effektiviserer hele organisationen. Og det vil være dem, der vinder fremtidens talenter og skaber vækst. Det handler om overlevelse i et konkurrencefyldt marked.
Kend værdier og tankesæt
Hvordan? For virksomheder og ledere er det nødvendigt at blive mere bevidste om de forskellige generationers udgangspunkter, værdier og tankesæt. Det er den direkte vej til at undgå misforståelser og konfrontationer. Og det vil sikre et frugtbart og tillidsfuldt samarbejde på tværs af generationer – og ikke mindst tiltrække morgendagens største talenter.