Artikler om work life balance og lederskab

Helle Rosdahl Lund har skrevet mange artikler om work life balance (Balance mellem arbejdsliv og familieliv), ledelse af balancen og balanceret ledelse. Hun er også forfatter til bøger om ledelse af work life balance. Her kan du lade dig inspirere af et udpluk af de mange artikler.

Viden om hjernen flytter ind i ledelsesrummet

“The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn” – Alvin Toffler

 

Ved du, at din viden om hjernen og hvordan vi spiller sammen som mennesker, har afgørende betydning for dine resultater?

Det har også betydning for, hvordan du og dine medarbejder håndtere forandringer i det store og i det små. Og i særdeleshed betydning for samarbejde og produktivtit.

I min artikel: Viden om hjernen flytter ind i ledelsesrummet giver jeg dig et konkret indblik i, hvad det betyder for dig, din ledelse og HR.

Artiklen er skrevet på baggrund af viden og teori i vores nye kursus: Balanceret Ledelse, hvor vi både beskæftiger os med balanceret lederskab og balance i ledelse.

Artiklen er brag i HR Chefens tema om at lære og opkvalificere sig ( Upskill/ reskill) , August 2019

Du kan læse artiklen her

#balanceretledelse  #balanceiledelse #mentalsundhed

 

Nyeste hjerneforskning viser vejen til større engagement og bedre resultater

Hvordan sikrer du fremdrift i projekter og i forandringer?

Hvordan skaber du engagement og loyalitet hos dine medarbejdere?

Hvordan styrker du teamånden?

Det er spørgsmål, du som leder og HR chef/medarbejder skal forholde dig til nærmest dagligt. Der er flere udfordringer, der stilles flere krav og der er mange forandringer på arbejdspladserne.

I denne artikel tager jeg dig lidt bag om i maskinrummet. Og giver 5 gode råd til HR chefen.

Du får lidt at vide om maskinrummet bag kurset Balanceret Ledelse, hvor vi både beskæftiger os med balanceret lederskab og balance i ledelse.

Jeg skrev artiklen til Uddannelse og Udvikling: Upskill/ reskill – et kik i maskinrummet, august, 2019

Du kan læse den her

 

3 gode grunde til at tale om work life balance 2.0

Jeg sætter i denne artikel fokus på, hvorfor Work-life balance er kommet for at blive. Ikke sådan som vi traditionelt har talt om begrebet men på nye måder. I det 21.århundrede er det nemlig for snævert. Vi skal tale om Work-life balance 2.0. Vi skal inkludere de ændringer, der er i måden vi arbejder på (work), måden vi lever på (life) og måden du skal balancere mellem medarbejdere, miljø og indtjening. Ledelse af balancen handler om:

  • Ledelse af balancen mellem arbejde og familieliv
  • Ledelse af den indre balance
  • Balanceret ledelse med fokus på mennesker, miljø og indtjening

I artiklen får du også tip til, hvordan du skal arbejde med de 3 grunde. Læs den her

Artiklen er bragt i HR Chefen nr. 1, 2014

Work life balance 2.0 -resultater, arbejdsglæde, motivation og engagement

Bogen ”work life balance 2.0” jeg sammen med kommunikationsrådgiver Kim Reich. Den er baseret på mit arbejde med work life balance, ledelse og familievenlighed i gennem mange år.

Bogen er inddelt i 3 sektioner: Det vi kommer fra, der hvor vi er på vej hen og sidste del, forslag til løsninger for ledere og HR

Du kan få Kapitel 9. Udfordringer som ingen leder må over se .

  • Trend 1: Flergenerationsarbejdsstyrken udfordrer ledelsen 118
  • Trend 2: En ny work-life balance for performance og liv 122
  • Trend 3: Bestående og nye familieformer stiller krav om nye karriereveje 125
  • Trend 4: Kampen om talenterne spidser til 128
  • Trend 5: Teknologien ændrer arbejdet og måden det udføres på 130
  • Trend 6: Trængselsproblematikken udfordrer den gamle model 132
  • Trend 7: Bæredygtighed som forudsætning for konkurrenceevne 134
  • Sammenfatning

Få dit eksemplar af kapitel 9 – Udfordringer ingen leder må overse her

#worklifebalance #balanceiledelse  #tendenser  #fremtidenslederskab

Bogen er udgivet på Gyldendal Business, 2013

 

Produktivitet og fleksibilitet en svær balancegang

Er der noget, der er svært for mange, så er det at holde balancen mellem produktivitet og effektivitet. I denne artikel sætter jeg fokus på de mange typer af balancer, der rent faktisk er i spil for at den enkelte kan få den for personen rette work life balance. Jeg sætter fokus på, hvordan begrebet work life balance har udviklet sig, og hvad det betyder for produktivitet og fleksibilitet. Du får også nogle råd med på vejen.

Læs artiklen her

Bragt hos HR Magasinet, 3 november, 2011

Sådan skaber du en attraktive arbejdeplads

Der er mange forhold, der skal spille sammen, når du vil skabe en attraktiv arbejdsplads. Denne undersøgelse giver svar på, hvad der skal til for at du lykkes med det. 

Vi sætter blandt andet fokus på:

  • Hvem har ansvaret for stress, balance, sundhed og selvledelse
  • De 5 vigtigste forhold for at arbejdspladsen er attraktiv
  • De 5 mindst vigtige forhold for at arbejdspladsen er attraktiv
  • Ledelseskompetencer

#work-life, #balancemellemarbejdslivogfamilieliv #ledelseibalance

Du kan downloade vores undersøgelse her

Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv

CBAF er en tænketank og kursusvirksomhed. Vores mål har siden 2004 været, at skabe en sundere balance mellem arbejdsliv og familieliv/privatliv. det gør vi ved at omsætte viden om arbejdsliv, familieliv og mental sundhed til brugbare og effektive redskaber for det moderne karrieremenneske. 

Kontakt os

Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv
Amaliegade 28
1256 København K

CVR: 25258355

Mail: info@cbaf.dk
Tel: 40147360