1. Din balance: klare prioriteter

Peter havde startet en grossistvirksomhed med sin partner Ole, og det gik rigtig godt. Kunder og medarbejdere var glade, virksomheden voksede. Det gik hurtigt, og det var sjovt. Men pludselig en dag på vej hjem i bilen, sortnede det for ham. Han nåede lige at køre ind til siden og trykke speeddial på den første kontakt i telefonen. Mere husker han ikke. Heldigvis var det hans kone, han havde ringet til. Hun fik telefonen sporet og sendt en ambulance.

Peter var gået ned med stress. Det tog ham 5 år at komme tilbage til arbejdslivet igen. Og aldrig på samme niveau som før. “Jeg levede 10 år i overhalingsbanen,” siger Peter i dag og fortsætter: “Det er så vigtigt, at man som leder tager vare på sig selv, så du kan tage vare på dine medarbejdere og din virksomhed på lang sigt.”

I førersædet i dit liv 

”Dette fremfor alt: at være tro mod dig selv”

   -Polonius til sin søn Laertes før afrejse (Hamlet)

Årsagen til at Peter gik ned med stress var, at han havde mistet balancen i sit liv. Han havde fokuseret for ensidigt på sit arbejde. Der var fart på: masser af møder med storkunder og med  leverandører. Det var store og festlige arrangementer. Og det foregik under et stadig større pres for at levere og klare sig i den stadigt hårdere konkurrence. Peter havde nedprioriteret vigtige områder af sit liv. Sin familie, sin sport og ikke mindst tid til sig selv.  Områder af livet, hvor der er plads til at tænke på andet end arbejde. Åndehuller som giver hjernen mulighed for at lade op.

Da balancen først begyndte at kæntre, fik han ikke justeret sin ballast. Han fik ikke brugt tilstrækkeligt tid med sin hustru, dyrket sin sport eller afsat tid til at reflekterer over sin situation. Ballasten kunne dermed ikke opveje det voldsomme pres fra arbejdslivet.

Giver bedre resultater 

Vi kender alle følelsen af at være i balance. Det er en følelse af, at det vi laver, er det rigtige. Det er i overensstemmelse med den, vi ”er”. Vi formår at holde fast i os selv, når vi navigerer imellem de mange forskellige elementer, der er vigtige i vores liv: arbejde, familie, sport, fritid og tid til os selv.

Vi kender også alle følelsen af at være i ubalance. Det kan ske, når der er for travlt på jobbet, hvis der er for mange problemer, vi ikke får håndteret, eller hvis vi oplever, at vores ønsker ikke stemmer overens med krav og forventninger. Det kan blandt andet være modsatrettede krav og ønsker i forbindelse med at skabe balance mellem  arbejde og privat/familieliv.

Det er vigtigt at understrege, at det at være i balance ikke er en tilstand, som du opnår én gang for alle. Du vil blive ved med at møde udfordringer i din dagligdag, som påvirker dig. Men når du er i balance og har en solid ballast, så påvirker udfordringer, negative hændelser og uforudsete problemer dig ikke så meget. Du er hurtigere til at ryste dem af dig og komme videre.

Det er særligt vigtigt for dig som leder. I din hverdag bliver du hele tiden udfordret. Du skal tage hurtige beslutninger, hvis fulde konsekvenser, du ikke har mulighed for at danne dig det fulde overblik over. Når du bevidst arbejder med at identificere din ballast og skabe balance i dit liv, skaber du et stærkere fundament. Du får et klarere fokus og og et større overblik. Du træffer dermed bedre beslutninger. Og det giver bedre resultater.

Hvis der derimod øger ubalancen i dit liv, stiger risikoen for, at du mister fokus og overblik. I sidste ende risikerer du at “kæntre” som tilfældet var med Peter.
I videoen kan du se, hvad der påvirker balancen, og hvad du skal være opmærksom på: