– Se potentialet


Pixars frustrerede medarbejdere

I år 2000 havde det amerikanske animationsstudie Pixar leveret en stribe kæmpehits – Toy Story, Græsrødderne og Toy Story 2. Af frygt for at hvile på laurbærerne hyrede studiet deres første udefrakommende instruktør, Brad Bird. Men da han pitchede sin idé, fik han at vide, at det aldrig ville fungere og koste alt for meget. Alligevel holdt han fast. Han fandt en gruppe af Pixars mest utilfredse medarbejdere. Mange af dem dybt frustrerede, fordi deres idéer alt for længe var blevet ignoreret.

Han så det uudnyttede potentiale i medarbejderne. Han vidste, at de utilfredse og frustrerede medarbejdere havde masser af energi at brænde af. De skulle vise verden. Resultatet blev filmen De Utrolige, som sprængte alle af Pixars tidligere salgsrekorder.


Vi er vant til at tale om talenter, som en særlig gruppe af medarbejdere med helt særegne karaktertræk. Men som eksemplet herover viser, så kan der sagtens “gemme” sig en masse uudnyttet talent og potentiale i medarbejdere, der ikke falder ind under “standard”-definitionen.  Ved kun at se efter den samme type af talenter, ser vi måske ikke dem, der er virkelig talentfulde. Og vi formår ikke at skabe engagement.

På samme måde har vi også en tendens til at se en bestemt karrierevej, som den rigtige. Vi er hurtige til at spørge de unge, hvad de vil være og siger, at de skal have en karriereplan. Men det er før, de overhovedet kender sig eller hvilke muligheder, der findes derude. Hvert eneste år kommer der nye jobs, som vi ikke kendte til før.

Som leder er det derfor vigtigt at skabe rammer, som frigiver potentialet i den enkelte medarbejder. Og samtidig være åben over for nye måder at gøre tingene på.